V posledných rokoch zaznamenalo logo bitcoinov veľké uznanie. Jeho ikona bola dokonca pridaná na klávesnicu Google! Zaujímavosťou však je, že na rozdiel od mnohých renomovaných log, za znakom bitcoinu nestoja žiadne marketingové tímy, žiariví dizajnéri ani niekoľkomiliónové rozpočty.
Kto vytvoril úplne prvé logo Bitcoinu? Ako sa to odvtedy zmenilo? Aký je jeho symbolický význam? Tento článok sleduje vývoj známeho krypto symbolu.
PS: Kryptoplatforma amerického brookera Robinhood rozdáva bitcoiny zadarmo. Pripravil som pre vás jednoduchý názov ako získať bitcoin zadarmo.
Prvé logo bitcoinu
Myšlienka vytvorenia digitálnej meny sa stala horúcou témou v 80. rokoch. Finančných nadšencov zaujala myšlienka rýchlych a anonymných platieb. Avšak predtým, ako Bitcoin vstúpil na scénu v roku 2000, svet videl niekoľko prototypov kryptomien. Ani jednej z nich sa však nepodarilo získať pevné miesto na trhu.
V auguste 2008, v horúčave finančnej krízy, si anonymný používateľ zaregistroval doménu bitcoin.org . V októbri zverejnila kryptografická webová stránka metzdowd.com článok s názvom „Bitcoin: Peer-to-Peer Electronic Cash System“, ktorý hovoril o novej decentralizovanej digitálnej mene a jej spôsobe fungovania. Mimochodom, autor tohto diela je Satoshi Nakamoto, ktorého identita je dodnes neznáma.
O niekoľko mesiacov neskôr, v januári 2009, Nakamoto predstavil prvé logo bitcoinu. Pripomínalo to zlatú mincu s vyrytými písmenami „BC“.
Nadšenci bitcoinu veria, že logo bolo inšpirované dizajnovým konceptom skeuomorfizmu, ktorý robil vlny už v roku 2000. Skeuomorfizmus označuje digitálne objekty, ktoré vyzerajú presne ako ich fyzické prototypy. Učebnicovým príkladom tejto filozofie dizajnu je operačný systém na prvom iPhone. Čo sa týka bitcoinu, myšlienkou bolo, aby logo vyzeralo ako skutočné peniaze a evokovalo asociácie s digitálnym zlatom.
História loga Bitcoin
Za prvé dva roky svojej existencie zažil znak Bitcoinu dve premeny. Najnovšia verzia loga Bitcoin zostala nezmenená už desaťročie a každým rokom sa stáva populárnejšou.
Prvý redizajn loga Bitcoin: február 2010
Ako sa krypto fórum Bitcointalk rozrastalo, jeho používatelia začali prichádzať s vylepšeniami dizajnu Bitcoinu. Zatiaľ čo niektorí nadšenci kryptomien navrhovali používať písmená „BTC“, iní hľadali inšpiráciu v thajskom bahte (฿). Niektorí používatelia boli proti akýmkoľvek pôžičkám a podporovali myšlienku vytvorenia jedinečného emblému bitcoinov od začiatku.
Vo februári 2010 prišiel Satoshi s obnoveným dizajnom loga Bitcoin. Zlatá minca prežila transformáciu, ale teraz mala iba jedno písmeno „B“ namiesto „BC“. List bol prepichnutý dvoma zvislými čiarami, ktoré boli poslucháčom známe z niektorých fiat mien, napr. amerického dolára.
Druhý redizajn loga Bitcoin: November 2010
Používatelia fóra však neboli spokojní so zmenami. V novembri 2010 používateľ pod prezývkou Bitboy zverejnil svoju verziu loga Bitcoin. Plochý dizajn obsahoval biele písmeno „B“, ktoré bolo mierne naklonené doprava. Grafika bola v kontraste so žiarivým oranžovým pozadím.
Tentoraz publikum Bitcointalk privítalo vylepšenia, ktoré podľa používateľov dodali logu moderný a ostrý vzhľad. „Najlepšie logo bitcoinu, aké som kedy videl,“ napísal jeden z účastníkov fóra.
Alternatívne logo bitcoinu: apríl 2014
Napriek úspešnej úprave loga skupina aktivistov, ktorí sa označovali ako „symbol bitcoinu“, tvrdila, že nová kryptomena nepotrebuje logo, ale znak. Pozrime sa, ako svoj nápad podporili.
- Bitcoin nie je značka, ale mena, preto potrebuje svoj vlastný znak (napríklad $, € alebo ¥), nie logo.
- Rovnako ako fiat meny, aj bitcoin môže používať znak Unicode, ktorý sa dá ľahko reprodukovať v rôznych typoch písma a na rôznych povrchoch. Grafické logo tieto vlastnosti nemá.
V apríli 2014 aktivisti navrhli použiť písmeno „Ƀ“ ako nový znak bitcoinu. Aj keď množstvo bitcoinových startupov rýchlo zahrnulo grafiku do svojich log, nedokázalo sa stať všadeprítomnou.
S rastúcou popularitou loga Bitcoin stratilo hnutie symbolov bitcoinov trakciu. Logo sa tak hlboko začlenilo do životov ľudí, že Google pridal Bitcoin na svoju klávesnicu (iba verzia pre iOS) a Twitter predstavil bitcoinový emoji, ktorý dopĺňa hashtag #bitcoin.
Prvky loga Bitcoin: význam písmena „B“, proporcie a oranžové pozadie
Niekoľko rokov po tom, čo vzniklo logo Bitcoinu, Phil Wilson – ktorý tvrdil, že je osobou za prezývkou „Bitboy“ – publikoval článok, ktorý hovoril o symbolike pôvodného znaku Bitcoinu. Poďme sa pozrieť na techniky dizajnu, ktoré tvoria slávny kryptografický dizajn, a uvidíme, ako ich môžete použiť vo svojom vlastnom logu.
Tvar
Pred rozhodnutím v prospech kruhu tvorca loga Bitcoin študoval psychológiu geometrie. Ďalšie realizovateľné možnosti zahŕňali štvorec a cikcak. Keďže ľudský mozog rýchlo zaznamená akýkoľvek potenciálne nebezpečný pohyb, uhlové geometrické tvary sú obzvlášť dobré na upútanie našej pozornosti.
Napriek tomu, aby sa predišlo negatívnym asociáciám, Wilson nakoniec išiel do kruhu. Pozrime sa, prečo geometrický tvar v tomto prípade funguje skvele.
- Kruh znamená otvorenosť a priateľskosť.
- Kruh je neprerušovaná čiara, ktorá vyjadruje myšlienku kontinuity.
- Dva kruhy sa spájajú do symbolu nekonečna.
- Kruh je spojený s mincou, teda peniazmi.
Čo je zaujímavé, v roku 2010 Bitboy priznal, že sa inšpiroval návrhmi loga Visa a Mastercard: „Irónia je taká, ako nenávidím Mxxxxx a Vxxx, je to všetko o vnímaní, pokiaľ ide o dôveru a správanie spotrebiteľov.“
Pri výbere správneho tvaru pre svoje logo sa uistite, že stelesňuje konotácie a významy, ktoré chcete prostredníctvom svojho návrhu sprostredkovať.
písmeno “B”
„B“ nie je len prvé písmeno v slove „Bitcoin“. Ak ju otočíte do strany, začne vyzerať ako číslica 8. Táto číslica je plná hlbokej symboliky.
- Veľkosť každého bloku v dizajne loga BTC je úmerná 12,5 (100 delené 8).
- Písmeno „B“ je naklonené v 14-stupňovom uhle. (Toto číslo bolo získané z 12,5 ako výsledok zložitých výpočtov.) Náklon symbolizuje neustály pohyb blockchainu smerom k vytvoreniu lepšej budúcnosti.
Ikona je kľúčovým prvkom každého loga. Výberom ikony, ktorá má význam, uľahčíte svojim potenciálnym zákazníkom, aby si ju zapamätali a neskôr rozpoznali.
Vertikálne čiary
Dizajnovým prvkom, ktorý odlišuje znak dolára ($) od mnohých iných mien, je zvislá čiara, ktorá ho prepichuje zhora nadol. Podobný riadok – ale plný nových významov – možno vidieť v logu Bitcoin.
- Wilson nakreslil nie jednu, ale dve zvislé čiary. Týmto spôsobom sa bitcoin začal podobať znaku $, ako je zobrazené v karikatúrach Scrooge McDuck od Disney.
- Zvislé čiary sú tenšie ako ostatné čiary, ktoré tvoria písmeno „B“ a sú viditeľné iba nad a pod písmenom. Takmer to vyzerá, že Bitcoin rozdrvil dolár a rozbil ho do zeme. Toto je skvelá vizuálna metafora pre novú digitálnu menu, ktorá nahrádza tradičnú menu.
Môže to byť pekná stratégia stavať na identitách značky, ktoré používajú vaši konkurenti. Týmto spôsobom budete môcť vytvoriť jedinečnú cestu pre svoje podnikanie a urobiť silné vyhlásenie, ktoré bude rezonovať u vášho publika.
Písmo
Písmeno „B“ je napísané písmom Trebuchet. Wilson priznal, že sa mu toto slovo vždy páčilo a ako sa používalo vo videohre „Microsoft Age of Empires“. Okrem toho je bezpätkové písmo ideálnym riešením pre digitálne použitie.
K dispozícii je tiež plná verzia loga, ktorá obsahuje slovo „bitcoin“ napísané čiernymi malými písmenami bez pätiek. Toto je Ubuntu Bold Italic, písmo vytvorené presne pre Ubuntu, čo je bezplatný operačný softvér s otvoreným zdrojovým kódom.
Minimalistický a moderný typ písma zobrazuje kľúčové vlastnosti Ubuntu, ktoré sú charakteristické aj pre Bitcoin, ako je presnosť, spoľahlivosť a sloboda.
Pri výbere najlepšieho písma pre svoje logo sa uistite, že bude dobre fungovať v rôznych kontextoch. Zamyslite sa aj nad tým, aké emócie a pocity vyvoláva.
Farby
Pokiaľ ide o farby, logo bitcoinov sa výrazne spolieha na žiarivý oranžový odtieň. Zhrnuli sme dôvody Wilsonovej voľby tohto konkrétneho odtieňa.
- Praktickosť. Wilson sa chcel uistiť, že logo Bitcoinu sa bude dobre zobrazovať na digitálnych aj tlačených povrchoch. Na výber odtieňa, ktorý spĺňa túto požiadavku, sa Wilson obrátil na farebný model CMYK, ktorý sa bežne používa pri tlači.
- Funkčnosť. V porovnaní s inými obľúbenými farbami oranžová vyniká tým, že logo je viditeľné na diaľku, je okamžite zapamätateľné a ľahko reprodukovateľné.
- psychológia. Tento konkrétny odtieň je „veľmi blízky typickému teplému odtieňu oranžovej, ktorý mnohí ľudia vnímajú ako bezpečný“. Navyše farba evokuje asociácie so zlatou.
V logu Bitcoinu je oranžová doplnená ďalšími dvoma farbami. Písmeno „B“ je biele a slovo „bitcoin“ je čierne. Okrem toho, že vytvárajú vizuálne príťažlivý kontrast s oranžovou farbou, sú tieto odtiene synonymom vznešenosti, autority a vysokej hodnoty.
Farby vo vašom logu sa musia navzájom zhodovať, musia sa dobre zobrazovať na obrazovke aj v tlači a vysielať správne posolstvo vášmu publiku.
Autorské práva na logo Bitcoin
Oficiálne logo bitcoinu je chránené licenciou Creative Commons, čo znamená, že je zadarmo na komerčné aj osobné použitie.
Nedávna štúdia odhalila, že z 500 najlepších log CoinMarketCap 13% napodobňovalo bitcoinový obrázok pomocou začiatočných písmen prekrížených čiarami alebo medzerami.
Záver
V súčasnosti je logo Bitcoin jedným z najznámejších grafických znakov vo vesmíre blockchainu. Zhrňme si dôležité vlastnosti, ktoré stoja za jeho obrovským úspechom.
- Jednoduchosť. Logo Bitcoin obsahuje množstvo významov, pričom je stručné a čisté.
- Jedinečnosť. Aj keď logo trochu pripomína známe značky fiat meny, je to samostatná grafika s výraznou osobnosťou.
- Všestrannosť. Obraz sa pekne zväčšuje a znižuje, vďaka čomu je ideálny na rôzne použitia. Navyše vyzerá skvele na obrazovke aj v tlači.
- Nadčasovosť. Hoci bolo logo Bitcoin vytvorené pred viac ako 12 rokmi, stále vyzerá relevantne a zmysluplne.