Nakupológia – prečo vlastne nakupujeme?

Meno Martin Lindstrom asi mnohým neznie nijako povedome. Je to však rešpektovaný marketingový odborník, ktorý radí takým firmám, ako sú Procter & Gamble, Nestlé, Microsoft, McDonald’s a ďalšie. Tento muž sa rozhodol preskúmať náš mozog pomocou tzv. neuromarketingu a využiť pri tom najmodernejšiu techniku, v tomto prípade zariadenie fMRI, zobrazujúce funkcie magnetickej rezonancie. Prístroj meria množstvo okysličenej krvi v mozgu s presnosťou jedného milimetra. Dá sa potom ľahko rozoznať, ktorá časť orgánu je zameraná na riešenie danej úlohy – čím je úloha zložitejšia, tým viac spotrebuje kyslíka a glukózy a tým väčší prísun krvi vyžaduje.


Lindstrom v úvodnej kapitole vyhlasuje, že výsledky štúdie zmenia spôsob, akým uvažujete o tom, ako a prečo ľudia nakupujú. Všeobecne vládne presvedčenie, že varovné nápisy na škatuľkách cigariet znižujú ich spotrebu a niektorých fajčiarov dokonca prinútia s týmto nezdravým návykom skoncovať. Pokiaľ sa týka účinnosti, sú potom obzvlášť cenené obrázky, ukazujúce choroby spôsobené fajčením.  Meranie fMRI však odhalilo pravý opak. Varovné nápisy fajčiarov neodpudzovali, ale naopak povzbudzovali ich chuť na cigaretu. Propagácia zdravého spôsobu života sa tak ukázala ako skvelá reklama tabakových firiem.

Pre koho je kniha Nakupológia?

Knihu Martina Lindstroma považujem za prínos pre ľudí, ktorí sa venujú marketingu a obchodu, hoci asi nikdy svojich zákazníkov takto skúmať nebudú. Ukazuje totiž, čo, ako a prečo funguje a nefunguje, a to v natoľko všeobecnej rovine, že si každý môže vybrať práve to, čo potrebuje. A na druhej strane príklady z praxe a života približujú princípy natoľko, že je nemožné im neporozumieť.


Nákupológia je napísaná živým jazykom, čitateľ sa teda nemusí obávať nudného učebnicového textu. Výborne sa číta večer, vo vlaku aj pred zaspávaním v posteli a to je myslím tiež prínosom, ktorý v dnešnej uponáhľanej dobe nemožno podceňovať.  Každý kto sa venuje nejakým spôsobom marketingu si v tejto knihe nájde dostatok zaujímavých informácií.

Nakupológia – prečo vlastne nakupujeme?
Ohodnoťte článok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Povinné údaje sú označené *