Po ukončení školy je ťažšie nadviazať priateľstvá a kontakty s ľuďmi, ktorí nie sú vašimi kolegami v práci. Ako si teda nájsť priateľov v dospelosti? Ako dosiahnete, aby vás ľudia mali radi? Vyzerá to ako subjektívny proces, ale existujú univerzálne techniky, ktoré vám v tom môžu pomôcť.
Myšlienky z knihy Dalea Carnegieho z roku 1936 obstáli v skúške časom a kniha sa stále v miliónoch kusok predáva po celom svete. Tipy z knihy sa vám budú hodiť minimálne preto, aby ste si uvedomili, že s vami možno niekto cielene manipuluje. Vybral som pre vás pár myšlienok z knihy “Ako získavať priateľov a pôsobiť na ľudí”, ktoré by vám mohli v živote pomôcť. Hádam sa vás to zaujme tak, že si prečítate aj celú knihu.
Techniky zaobchádzania s ľuďmi
- Nekritizujte, neodsudzujte ani sa nesťažujte.
- Úprimne a čestne oceňujte ľudí.
- Vzbuďte v druhej osobe túžbu.
Šesť spôsobov, ako si získať sympatie ľudí
- Začnite sa skutočne zaujímať o iných ľudí.
- Úsmev.
- Nezabúdajte, že meno človeka je pre neho tým najsladším a najdôležitejším zvukom v každom jazyku.
- Buďte dobrým poslucháčom. Povzbudzujte ostatných, aby o sebe hovorili.
- Hovorte v zmysle záujmov druhej osoby.
- Dajte druhému človeku pocit dôležitosti – a robte to úprimne.
Získajte ľudí pre svoj spôsob myslenia
- Jediný spôsob, ako z hádky vyťažiť čo najviac, je vyhnúť sa jej.
- Rešpektujte názory druhej osoby. Nikdy nehovorte: “Mýliš sa.”
- Ak sa mýlite, tak to rýchlo a dôrazne priznajte.
- Začnite priateľsky.
- Prinúťte druhú osobu, aby okamžite povedala “áno, áno”.
- Nechajte druhú osobu, aby hovorila väčšinu času.
- Dajte druhej osobe pocítiť, že nápad je jej alebo jeho.
- Snažte sa úprimne vidieť veci z pohľadu druhej osoby.
- Buďte ústretoví k myšlienkam a túžbam druhej osoby.
- Apelujte na ušľachtilejšie motívy.
- Zdramatizujte svoje nápady.
Buďte lídrom: Ako zmeniť ľudí bez toho, aby ste ich urazili alebo vzbudili odpor
- Začnite pochvalou a úprimným uznaním.
- Upozorňujte na chyby ľudí nepriamo.
- Skôr než začnete kritizovať druhú osobu, hovorte o svojich vlastných chybách.
- Namiesto priamych príkazov sa pýtajte otázky.
- Nechajte druhú osobu zachovať si tvár.
- Chváľte aj najmenšie zlepšenie a chváľte každé zlepšenie. Buďte “srdeční v pochvale a štedrí v chvále”.
- Dajte druhému človeku dobrú povesť, ktorej sa musí vyrovnať.
- Používajte povzbudenie. Urobte chybu tak, aby sa zdala byť ľahko odstrániteľná.
- Urobte tomu druhému radosť tým, že urobí vec, ktorú navrhujete.
To však nie je všetko, čo kniha ponúka. Tu sú ďalšie body, ktoré Carnegie uvádza a ktoré stoja za zmienku.
Kritika
Kritika je zbytočná, pretože človeka stavia do defenzívy a zvyčajne ho núti ospravedlňovať sa. Kritika je nebezpečná, pretože zraňuje vzácnu hrdosť človeka, ubližuje jeho pocitu dôležitosti a vyvoláva odpor. Kritizovať, odsudzovať a sťažovať sa môže každý hlupák – a väčšina hlupákov to robí. Ale na to, aby sme boli chápaví a odpúšťali, je potrebný charakter a sebaovládanie.
“Veľký človek ukazuje svoju veľkosť tým, ako sa správa k malým ľuďom.” – Thomas Carlyle
Ľudia sú emocionálni
Pri jednaní s ľuďmi nezabúdajme, že nemáme do činenia s logickými bytosťami. Máme do činenia s bytosťami plnými emócií. Bytosťami, ktoré sú plné predsudkov a motivované pýchou a márnivosťou.
Kľúč k ovplyvňovaniu druhých
[Jediný spôsob na svete, ako ovplyvniť iných ľudí, je hovoriť o tom, čo chcú a ukázať im, ako to získať.
Tajomstvo úspechu
Ak existuje nejaké tajomstvo úspechu, spočíva v schopnosti pochopiť pohľad druhej osoby a vidieť veci z jej uhla pohľadu, ako aj z vlastného.