10 tipov ako fotiť kompaktom na dovolenke

Na každej fotke nemusíte byť Vy alebo Vaši známy, namiesto toho zachyťte radšej atmosféru miesta na dovolenke. Všímajte si detaily, nebojte sa ísť bližšie. K deťom alebo zvieratám si čupnite a zaujmite ich. Keď urobíte zmysluplný záber, tak vám zostane krásna spomienka, ktorou očaríte všetkých svojich priateľov a blízkych.


Digitálny fotoaparát ponúka úplne každému možnosť nacvakať si takmer neobmedzené množstvo fotiek. Často sa potom stáva, že si ľudia z dovolenky privezú tisíce snímok, ale už nikdy ich neuvidia. Alebo v horšom prípade ukážu túto záplavu nenápaditých momentiek všetkým svojim známym, ktorí sa nestihnú včas vytratiť.

Namiesto úmorného cvakania si dovolenku užite a prineste si pekné zážitky v hlave aj na pamäťovej karte. Okrem všeobecnej rady, že kvalita má prednosť pred kvantitou tu nájdete aj tipy ako ľahko vylepšiť vaše dovolenkové momentky.


1. Nesnažte sa mať človeka vždy uprostred fotky

Zle: Medzi najčastejšie chyby patrí stredová kompozícia. Dominantný objekt uprostred úplne rozbije nadväznosť fotky a namiesto toho, aby na seba upútaval pozornosť, vytvára napätie. Neznamená to samozrejme, že by stredová fotografia bola nejaká zlá. Ale ak nemáte vyložene umelecký zámer, ktorý stredovú kompozíciu využíva, skúste sa jej vyhnúť.

Lepšie: Umiestnite hlavný objekt doprava alebo doľava v tretine fotky. Zostane tak dostatok miesta na okolie a zároveň fotografia pôsobí prirodzenejšie.


2. Portrét pred budovou

Zle: Skoro z každej dovolenky si ľudia vozia fotky “človeka pred budovou”, či už je to priateľka pred vežou alebo skupinka pod štadiónom. Poviete ľuďom, aby sa postavili čo najbližšie k veľkej budove. Sami potom choďte čo najďalej od budovy, aby sa Vám tam celá zmestila. Veľké množstvo týchto fotiek trpí výraznou chybou – nikoho na nich nie je poriadne poznať.

Lepšie: Postavte sa tak, aby sa Vám do záberu zmestila celá budova. Potom si človeka alebo skupinku postavte tak, aby od vás boli vzdialení niekoľko metrov a zaberali výraznú časť fotky – ich tváre budú rozpoznateľné. Ak chcete, môžete si aj čupnúť a porovnať výškový rozdiel. Výsledkom je fotka, kde môžete pekne vidieť fotografovanú postavu a samozrejme aj budovu.

3. Spoločný portrét

Spojenie “klasický autoportrét” získal s príchodom digitálnych fotoaparátov nový význam: človek s natiahnutou rukou fotí sám seba. Vďaka optickému skresleniu má jeho hlava značne skreslené proporcie. S fotoaparátom v natiahnutej ruke vzniká veľké množstvo portrétov a spoločných snímok. Výsledok však za veľa nestojí.


Zle: Fotiť sám seba za každú cenu. Spoločná snímka z natiahnutej ruky sa podarí len málokedy.

Lepšie: Požiadajte ochotného kolegu či okoloidúceho. Samozrejme si dajte pozor, aby vám s fotoaparátom neutiekol. Dobrou voľbou sú ostatní turisti, ktorí na mieste fotografujú. Alebo rodičia s deťmi, ktoré ešte nevedia veľmi rýchlo utekať. Oveľa lepší záber zaobstará ten, kto na snímke nebude.

4. Viem čo a prečo fotím. Na uhle pohľadu záleží.

“Postav sa tamto k tomu stĺpu a usmievaj sa” počujeme často od dovolenkových fotografov. Výsledkom sú ale neprirodzené a nezaujímavé snímky, úzkostlivo dodržiavajúce vzorec “človek + pamiatka + sýýýr”. Fotografie zachytávajú informácie a zmrazia ich v čase, môžu sa teda vlastne stať prostriedkom komunikácie. Ale len vtedy, keď viete prečo ich fotíte, komu ich chcete ukázať, čo na nich chcete mať, čo znázorniť, aký dojem vyvolať.

Zle: Vyfotíte všetko čo vidíte ako to vidíte, odkiaľ stojíte. Však doma už tam niečo použiteľného nájdete. A keď nie, dáte jednoducho na facebook všetky fotky a priatelia si tam niečo vyberú.


Lepšie: Fotiť budete len to, čo vás nejako zaujme. Pomôže vám to uchovať si spomienku na daný zážitok a samozrejme s tým aj lepšie oznámite ostatných. Skúste sa namiesto sústredenia na vašich príbuzných alebo na architektonické pamiatky zamerať na jednoduché zachytenie miesta ako takého. Vrátane detailov, miestnych ľudí, možno aj ostatných turistov. Nejdete sa predsa na dovolenku fotiť, idete si oddýchnuť, niečo nové spoznať, zoznámiť sa s inou kultúrou. Toto zoznámenie a nie fotka je teda pravdepodobne vaším cieľom. Skúste zachytiť detaily, ktoré vás zaujmú, a ktoré vám potom zážitok v pamäti osviežia.

5. Makro fotografie – kvetinky a chrobáky

Najčastejším námetom fotografií zblízka sú kvety, motýle, chrobáky a iná miniatúrna háveď. Podstatou makrofotografie je všeobecne snímanie detailov v mierke od 1:2. (Obraz na snímači: skutočný predmet).

Zle: Vyhliadnete si kvetinu s krásnymi pukmi, prídete k nej na jeden krok, namierite kompakt a stlačíte spúšť. Výsledkom bude fotografia zobrazujúca polovicu lesa. Všetkým divákom budete musieť následne vysvetliť, že tá kvetinka uprostred mala naozaj krásne puky, hoci to na fotke nie je vidieť.


Lepšie: V menu kompaktu vyhľadáme režim makro (označený väčšinou ikonou kvetiny), nakloníme sa najbližšie ku kvetine a stlačíme spúšť. Výsledok môže byť uspokojivý, hrozí však, že automat spustí blesk a z obrázku sa vytratí atmosféra. Vyskúšame si, z akej najkratšej vzdialenosti je kompakt schopný na kvetinu zaostriť (či už v režime makro alebo niektorým iným režimom). Vyskúšame nanečisto variant s bleskom i bez blesku. Vyberieme najlepšiu kompozíciu zaberajúcu ten najzaujímavejší detail a stlačíme spúšť. Dôležité je nebáť sa ísť s objektívom fotoaparátu čo najbližšie. Detail je potrebné fotiť z blízka. Ak chcete odfotiť motýľa, počkajte až pristane. Pohrajte sa s uhlom pohľadu, vyšší kontrast objektov snímku oživí. Čím bližšie budete, tým zaujímavejšie detaily (makro fotky) vyfotíte. Dbajte na to, aby najzaujímavejšia časť snímky bola ostrá. Práve v makro fotografii je práca s ostrosťou veľmi zložitá. Stačí malý posun objektívu smerom od alebo k snímanému predmetu a to čo bolo ostré, je už rozmazané.

6. Deti a zvieratá

Roztomilé mláďatká, či už ľudské či zvieracie, sú vďačným fotografickým motívom. Hoci deti a zvieratá môžete fotiť v rozličných situáciách a z rozličnými zámermi platí aj tu niekoľko zásad, na ktoré si treba dať si pozor.

Zle: Fotíte z miesta, bez čakania, bez prípravy, skrátka “point-and-shoot”. Výsledkom je nejasný záber, na ktorom vy síce tušíte dieťa, ktoré ste fotili, ale všetci ostatní vidia “niečo z krajiny”.

Lepšie: Keď fotíte deti alebo zvieratá, nebojte sa čupnúť si. Presťahujete sa tak z nadhľadu dospeláka do detskej alebo zvieracej perspektívy a dajte im najavo svoj záujem, často upútate ich pozornosť a pohľad. A zároveň získate oveľa prirodzenejšie vykreslenie postavy, lepší detail a ladenie celej fotografie bude lepšie vytvárať detský pohľad na svet.

7. Fotenie v protisvetle

Samotné slovo “fotografia” sa dá preložiť ako “kreslenie svetlom” a je jasné, že za bieleho dňa sa teda fotí lepšie, ako v noci. Ale prudké slnko môže spôsobiť aj problémy – veľký rozdiel medzi svetelnými podmienkami na slnku a v tieni môže spôsobiť, že z vašich priateľov uvidíte len siluety.

Zle: Za plného slnka fotíte odkiaľ vás napadne. Výsledkom sú príliš kontrastné fotky bez kresby v zliatych tieňoch.

Lepšie: Skúste fotiť plus mínus chrbtom ku slnku. Fotené objekty, pozadia i obloha budú osvetlené rovnakým zdrojom a fotoaparát nebude mať so zachytením dynamického rozsahu problém. Keď je ale slnko skryté foteným objektom či postavou a použite blesk, môže sa Vám podariť slušná fotka aj v protisvetle.

8. Nočný portrét

Fotenie v noci je z pochopiteľných dôvodov problematické. Napriek tomu práve po západe slnka sa mestá premieňajú na nepoznanie a bolo by škoda ich v nočnom kabáte nezachytiť. Ako na to?

Zle: Nastavíme automatiku, tá si s tým poradí. Ale neporadila, výsledkom je postava na čiernom pozadí. Takú fotku nemusíte robiť na dovolenke, stačí garáž.

Lepšie: Nastavte režim nočné fotografie či nočný portrét. Fotoaparát dajte na statív, alebo aspoň položte na pevný podklad. Tá chvíľka hľadania správneho podkladu sa oplatí, odmenou vám bude pekne ostrá nočná fotka. Na vykreslenie postavy alebo objektu v blízkom popredí (do troch metrov) aktivujte blesk. Je dôležité, aby bol aj pri blesku nastavený dlhý čas expozície. Dlhým časom vytiahnete pozadie a okolie, bleskom vykreslíte postavu.

9. Mesto v noci

Na zaujímavú fotku nočného mesta je len jeden recept. Dlhý čas, statív alebo zábradlie a hlavne žiadny blesk. Blesk má “dostrel” maximálne päť metrov, budovy sú teda v tme. S dlhým časom zachytí snímač aj slabé svetlo, snímka dostane atmosféru. Na dlhý čas však nemôžete fotiť z ruky, snímka by bola rozmazaná. Snažte sa fotiť na samospúšť (stlačením spúšte foťákom ľahko zatrasiete) a dajte pozor, nech Vám fotoaparát nikam nespadne.

10. Fotenie cez sklo

Občas si chcete z exotického obchodu niečo priviezť, bez toho aby ste za to zaplatili. Nehovorím teraz o krádeži, ale o fotení tovaru vystaveného vo výkladných skriniach alebo o exponátoch v múzeu. Z odstupu a s bleskom sa cez sklo fotiť nedá. Snímku kazia odrazy.

Zle: Automatika, ktorá zvyčajne zapne blesk spôsobí to, že na snímke vidíte iba veľký žiarivý odraz. Aj v prípade, že blesk vypnete sa môžete stretávať s odleskami všetkých svetlých objektov v okolí.

Dobre: Vypnite si blesk. Pristúpte bližšie ku sklu a telom (alebo inak) si tieňte, zabránite tak odleskom. Ak je sklo špinavé, dajte pozor, kam fotoaparát ostrí (musí priostriť za sklo, aby odfotil predmet). Ak sa to nedarí, vyberte si iný predmet (mimo skla) v rovnakej vzdialenosti, polovičným stlačením zaostrite, otočte sa späť na fotený predmet a spúšť dotlačte.

Záver

Tieto tipy sú určené predovšetkým ľuďom, ktorí s fotoaparátom začínajú, prípadne tým, ktorí sa nikdy príliš nezaujímali o technickú stránku fotenia.

Aké rady by ste majiteľom kompaktných fotoaparátov odporúčali Vy?

10 tipov ako fotiť kompaktom na dovolenke
Ohodnoťte článok

Diskusia: 1 príspevok

Pridať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Povinné údaje sú označené *